Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
19.06.2016 17:01 - Защо българската криза няма край?- първа част (27/2/2014)
Автор: baidobri Категория: Лични дневници   
Прочетен: 848 Коментари: 7 Гласове:
1


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 ...Защото ние не сме готови да поставим нейния край. Промяна е нужна и е постижима, без да замесваме каквато и да е идеология. Но първо, къде се корени сегашната обществена криза?

Корени се в самата наша същност, манталитет и народопсихология, които в момента не ни позволяват да направляваме нашите съдби и съдбата на нацията. Българите и българският елит още не приемат факта, че демократични институции и нормална и не монополистична икономика не се градят с поданически манталитетТе са загубени в модерността. Дали историята, културата, гена, обществото са виновни- това е без значение, време е проблема да бъде наречен с истинското му име и ясни решения да бъдат предложени. Ако ще се променя нацията, трябва да се промени този авторитарен, популистки, демагогски уклон и да се възпита критично мислене и светоглед, а не да се чака поредния авторитарен месия- популист и/или пък да се вярва на утопични и невъзможни партиини програми и обещания.

Голяма част от българските граждани всъщност нямат представа какво означава да си свободно човешко същество и гражданин на парламентарна република, да имаш права, но и задължения. Голяма част от българското население не е готово да направлява съдбата си и да държи бъдещето в ръцете си, да участва в управлението на държавата. Защотоголяма част от нашите съграждани всъщност са поданици, те очакват от държавата повече отколкото предлагат или могат да предложат. Наследен или не, този светоглед пречи и е в конфликт с настоящето и с нашите очаквания за бъдещето.


ЗАЩОТО:

Политиците, икономистите, банкерите, интелектуалците, журналистите не са отделна “класа”, някаква абстракция, която няма никакъв досег с останалата част от нацията и съществува въпреки нея. Те са просто наша функция, една наша производна, прозводна на този авторитарен, феодално- поданически и тарикатски модел. Защо обвиняваме например политиците, че са корумпирани, несъвестни, егоистични и незаинтересовани от съдбата на обществото, а не се вгледаме в техните избиратели и работодатели- в самите нас? Политиците са функция на настроенията на нацията, те задоволяват търсенето, колкото и никой да не иска да го признае- дори иначе революционно настроените политолози, социолози, студенти, общественици, протестиращи и дори сценаристите и водещите на разни шоа. Всички избори доказват авторитарните и безкритични тенденции, които водят нацията, тези от май 13' не са изключение. Кризата в обществото, изборните резултати и падащото доверие в институциите са резултат на този светоглед и поданически уклон; кризата няма да свърши с промяна на изборната система или, недай Боже, смяна на парламентарния режим.

Защо си мислим, че правосъдието не е право-съдие и не води до справедливост и равенство пред закона, а забравяме че самите ние не ценим правата на другия, неговата собственост, неговото достойнство? Защо не сме доволни от лицемерието на “държавата” към гражданите, а забравяме да платим данъците и таксите си, с които държавата може да ни осигури инфраструктура, сигурност, социални придобивки? Въобще, защо предпочитаме да наричаме представителите на нацията в НС или бюрократичните институции с чуждото за нас, гражданите, “държавата”? Това какво ви говори за средновековната ни народопсихология?

Защо не ни харесва наглия стил на говорене в Парламента като самите ние боготворим и се опитваме да възпроизвеждаме “тарикатлъка” на улицата, на работата, в бизнеса, в училището, в държавното учреждение? Какъв тип институции може да градим с такава личностна и обществена нагласа тогава, с такава морална и ценностна система в която уважението и образованието са на най-ниското стъпало?

Защо се опитваме да променяме системата на управление, да градим нов “морал в политиката”, институциите, а не се опитаме да променим стотиците хиляди авторитарно- настроени, безкритични, лъгани от популисти и демагози български граждани, които са основата на всички институции; които придават “смисъл” на изборната система, на партиите, на НС, на МС, на Президентската институция, на икономиката, образованието, културата, на вестниците? Защо не обръщаме внимание на младите и тяхната подготовка, защо загърбваме бъдещото?

...

СЛЕДВА
 ПРОДЪЛЖЕНИЕ!

 


Промяната почва и с твоето мнение за проблемите на настоящето? Какво е то?




Добри

 * Текста е от блога на "Българско Просвещение".




Гласувай:
2
1


Вълнообразно


1. appen13 - Бля-бля-бля-бля...
19.06.2016 17:19
Толкова НАХАЛНО НПО-инкомедиен и АРОГАНТНО БЕЗСМИСЛЕН текст, отдавна не бях чел !
И каква "държава", какви "институции" , и какви "граждани", когато Берлин и Брюксел ЦЕЛЕНАСОЧЕНО И СЪЗНАТЕЛНО ни превърнаха в полуграмотна евро-унтерменш туземна евро-РАЯ, подложена на БРУТАЛЕН социално-икономическия, демографския, културен и политическия ЕВРО-ГЕНОЦИД.
Евро-РАЯ обитаваща оглозганата територия на окупационния евро-райхскомисариат "България", чиято основна функция е да бъде аграрно-суровинен придатък и НЕТЕН ДОСТАВЧИК на евтини проститутки, евтина слугинска прислуга и евтина работна ръка за евро-колониалната метрополия на анти-европейския ГЕРМАНСКИ ЕСсср.
Отвори си очите драги, и престани да ни пробутваш срещу заплащане, платените евро-гьобелсови пропагандни НПО-мантри от жълтите парцали на криминално-олигархичния кръг "Капитал".
цитирай
2. baidobri - Малко логика вместо бля-бля-бля
26.06.2016 18:18
Драги,
Ще се осмеля да отговоря на коментара ти, който, както казва Буров, по-скоро прилича на една кавалерийска атака вместо на логично изложение. Несъмнено други хора ще се изкушат направо да натиснат "изтрий". Аз обаче ценя дебата.

В тези няколкостотин думи по-горе веднъж не се споменава "Европа", "ЕС", "Русия" или "САЩ". Поне за мен вътрешните, структурни, исторически фактори са много по-важни за нашата действителност от външното влияние. "Елита" и нацията избраха, с огромни и неоправдани очаквания, да опитат "демократичен преход" и да са част от ЕС след десетилетие интеграционен напън на всички български партии. Фактор за това е, че от 18ти век жизнения стандарт на западна Европа е водещ в света. Дори и сега едно мнозинство предпочита да остане в ЕС, за добро или лошо. Насила ли хората ги привлича живота в Париж и Лондон?

Ясно е, че живота ни не се подобри коренно след 2007 г. Хайде вместо да се съжаляваме и оплакваме от чужденците да се питаме 2 неща: 1, защо се оказахме догонващи и в 1944, и в 1989, и в 2007 та досега; и, 2, какво можем да направим по въпроса. Оценката на ползите от ЕС са само един нюанс от тоя анализ. Аз вярвам, че НИЕ като българската НАЦИЯ, сме СУбекта решаващ нашето бъдеще.

Остани със здраве.
Добри

Послепис: За Икономедия не работя и веднъж не съм писал. "Протестърите" ги критикувам по същите причини, виж другите ми мнения и втората част на тая статия.
цитирай
3. jelezov - Коментарът ми за цялата статия е ...
06.07.2016 16:10
Коментарът ми за цялата статия е пестван към втората част. Тук, провокиран главно от коментарите, добавям следното: авторът Добри видимо е млад човек - студент, а аз вече карам 83-та година. Приветствам искреното му желание да бъде максимално полезен на народа си (обикновено просташки наричан "гражданско общество"). На него и на съидейниците му ще кажа, че човекът устремил се към върховете на науката, остава до голяма степен невежа, ако не усвои основите на Марксовата философия и политическа икономия, независимо от това дали ще стане или не идеен марксист. За пример соча Жак Атали. Някъде съм чел, че в САЩ не дават диплом за завършено висше икономическо образование, без успешно сдаден изпит върху "КАПИТАЛЪТ" на Карл Маркс.
цитирай
4. baidobri - Г-н Железов, Напълно съм съгласен, ...
09.07.2016 16:36
Г-н Железов,

Напълно съм съгласен, че широкото академично познание е преимущество; дори и това знание да не прерасне в пълно съгласие, по обективни или идеологични причини. В момента чета за магистратура по политикономия на икономическото развитие, а в предишния университет завърших бакалавър философия,политология и икономика. Марксистка теория учих във 3 от 4-те си досегашни академични години, за което въобще не съжалявам. А уча в университети "на Запад"... това може би Ви показва колко съм далеч от родните праволинейни "протестъри", къдео г-н Апен13 реши да ме постави.

От Вашия блог виждам, че имате много по-дълбоки познания върху марксистката литература. За коя марксистка критика към моят поглед на българската история намеквате по-горе? Аз мисля, че политическите и геополитеческите фактори са много по-влиятелни- върху нашата действителност- от икономическата база, структура; особено що се отнася до нашите опити за "догонване" след ВСВ. Диалектичната връзка, разбира се, не я отричам.

С удоволствие ще прочета Вашия коментар; точно за такъв тип дискусии го пиша тоя блог.

Добри
цитирай
5. krumbelosvet - Ами, щом причината е в НАШАТА СЪЩНОСТ и "народопсихология", има едно решение:
17.11.2016 09:25
ДА СЕ ОБЕСИМ !!! Без отчитане на СМАЗВАЩИТЕ външни манипулации, натиск и принуда, без тоя ВЪНШЕН фактор, са ПРАЗНА РАБОТА всички опити за ВЪТРЕШНО-политисо-икономико-социално-духовно и т.н. АНАЛИЗИ И ДЕЙСТВИЯ.
цитирай
6. krumbelosvet - Невероятно!
12.12.2016 12:57
Корени в народопсихологията! Значи това, че САЩ и Западния блок победи съветския блок и останахме без над половината си пазари и суровинна база, е психология. Това, че победителите СЪЗНАТЕЛНО ни тласнаха към разделение и омраза, И СИ ПРИСВОИХА ПАЗАРИТЕ НИ, даже вътрешния пазар, е психология. Главата си слагам, че ако по чудо намерим оптималните ходове и се обединим в строеж, Господарите ще ни бишнат построеното още първия месец.
цитирай
7. baidobri - Уточнение
14.01 19:20
Не психология- липса на организация, на вътрешни и наши правила. Нито преди 1944 сме били независими, нито след, та и досега. Просто защото икономическото развитие на Европа е почнало малко по на северозапад от нас. Това е извън изложението ми.

Обаче нито преди, нито след 1944 и 1989 сме имали организация за "строеж"... щото иначе трябваше да сме като нации като Естония/Литва/Латвия или че даже уж закъсалата Гърция. Същата историческа "участ", обаче по-богати от нас; изключвам държавите от централна Европа за които първото не важи.

Та как става така? Тях големите братя от изток и запад не ги ли мачкат? Външните условия са еднакви за всички от бившия съветски лагер. Те не могат да обяснят защо има разлики в резултата, в развитието.

Със здраве останете.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: baidobri
Категория: Лични дневници
Прочетен: 15528
Постинги: 32
Коментари: 24
Гласове: 14
Архив
Календар
«  Август, 2017  
ПВСЧПСН
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031